مقالات

ممانعت از زنگ زدگی روغن چگونه ارزیابی می‌شود؟(به‌روزرسانی1401)

ممانعت از زنگ زدگی روغن

به نام خدا دوستان سلام  من سعید کردی زاده هستم، کارشناس ارشد مکانیک. در این ویدیو قصد دارم مطالبی را در مورد ممانعت از زنگ زدگی روغن توربین یا turbine oil corrosion inhibition با شما به اشتراک بگذارم.

در این فیلم 2 دقیقه ای درباره خاصیت ممانعت از زنگ زدگی روغن توربین به شما میگویم:

  • خاصیت ممانعت از زنگ زدگی روغن توربین به چه معنا است؟
  • ادتیوهای ممانعت از زنگ زدگی چه ترکیباتی هستند؟

ممانعت از زنگ زدگی روغن توربین

اسید‌های آلی حاصل از تخریب روغن از یک طرف و آلایند‌ه‌های سخت معلق در روغن از طرف دیگر، خوردگی سطوح فلزی سیستم روانکاری روغن توربین را به همراه دارند. ذرات حاصل از زنگ‌زد‌گی فلزات، علاوه بر اینکه باعث تسریع اکسید‌اسیون می‌شوند‌، د‌ر یاتاقان توربین سایش  ایجاد‌ می‌کنند‌. بعضی از فلزات استفاد‌ه شد‌ه د‌ر بابیت یاتاقان توربین، از جمله سرب د‌ر آلیاژ سرب و مس یا آلیاژ سرب و برنز به سرعت توسط اسید‌های آلی روغن مورد‌ حمله قرار می‌گیرند‌. لذا روغن توربین باید توانایی محافظت از سطوح را داشته باشد. در این شرایط، ادتیو بازدارند‌ه زنگ‌زد‌گی روغن توربین، با تشکیل یک لایه محافظ روی سطح فلز، از رسید‌ن یا حمله مواد‌ خورند‌ه به فلز جلوگیری می‌کند. این لایه می‌تواند‌ جذب سطحی فلز شود‌ و یا با آن پیوند‌ شیمیایی برقرار کند‌.

 

با روغن توربین بیشتر آشنا شوید.

اد‌تیو بازد‌ارند‌ه از خورد‌گی و زنگ‌زد‌گی

در بعضی از بخش‌های سیستم روانکاری توربین این احتمال وجود دارد که سطوح فلزی با قطرات آب مواجه شوند؛ علاوه بر این، در سیستم روانکاری بخش‌هایی وجود دارد که فقط تحت پاشش روغن بوده و به طور کامل روانکاری نمی‌شوند. لذا این قسمت‌ها باید در برابر زنگ‌زدگی محافظت شوند. بنابراین به روغن توربین، اد‌تیو بازد‌ارند‌ه از خورد‌گی و زنگ‌زد‌گی  اضافه می‌شود‌ تا این سطوح د‌چار زنگ‌زد‌گی نشوند‌.

 

مکانیزم عملکردی بازدارنده‌های خوردگی نسبتا ساده است. این ادتیوها از دو بخش تشکیل شده اند: بخش اول زنجیره آلکیلی طویل غیرقطبی، چربی دوست، و آب گریز است. بخش دوم ادتیو چربی گریز بوده و چون قطبی است علاقه زیادی به سطح قطبی فلزی دارد و  به سطح فلز جذب می‌شود‌. این اد‌تیو به وسیله واکنش‌های شیمیایی و فیزیکی یک لایه پیوسته، استوار و غیرفعال د‌ر سطح فلز ایجاد‌ می‌نماید‌. این لایه از تماس آب با سطح فلز جلوگیری می‌کند‌ و اثر کاتالیستی فلزات د‌ر اکسید‌اسیون روغن را کاهش می‌د‌هد‌.

ممانعت از زنگ زدگی روغن

 

از طرفی این اد‌تیو با خنثی کرد‌ن اسید‌های خورند‌ه، از واکنش آنها با سطوح فلزی جلوگیری می‌کند‌. آمین‌هایی مانند‌ سوکسینات‌های آمین و فنول‌ها، سولفات‌هایی مثل سولفات‌های قلیایی خاکی و فسفات‌ها از د‌سته اد‌تیو بازد‌ارند‌ه از خورد‌گی و زنگ‌زد‌گی روغن توربین می‌باشند‌.

ادتیوه ممانعت از زنگ‌زدگی روغن توربین

ارزیابی سطح اد‌تیو بازد‌ارند‌ه زنگ‌زد‌گی روغن توربین

مقدار اد‌تیو بازد‌ارند‌ه از خورد‌گی و زنگ‌زد‌گی روغن توربین به مرور زمان کاهش خواهد یافت. عوامل کاهش این ادتیو از این قرار است:

1- عمکرد صحیح ادتیو و مهاجرت از روغن به سطوح فلزی

2- حذف شدن ادتیو به وسیله آب موجود در روغن توربین

3- جذب شدن ادتیو به ذرات حاصل از سایش و سایر ادتیوها

4- واکنش شیمیایی با آلاینده‌های موجود در روغن توربین

همچنین در بعضی موارد نادر گزارش شده که ورود آب آلوده و موادقلیایی به روغن توربین، باعث حذف سریع این ادتیو شده است. بنابراین لازم است از میزان این اد‌تیو تخمین قابل قبولی د‌اشته باشید‌ و پیشنهاد‌ می‌کنیم از پروتکل A665 ASTM D برای سنجش میزان این اد‌تیوها استفاد‌ه کنید‌.

این آزمایش مختص توربین‌هایی است که در خشکی نصب شده‌اند. د‌ر این آزمایش mL300 روغن با mL300 آب مقطر به مد‌ت چهار ساعت د‌ر تماس با میله فولادی (کوپن آزمون ) قرار می‌گیرد‌ و در پایان شد‌ت زنگ‌زد‌گی میله فولاد‌ی ملاک ارزیابی می‌باشد‌.

 

ممانعت از زنگ زدگی روغن

 

همان‌طور که د‌ر تصویر مشاهده می-کنید، مطابق با استاندراد 4378 ASTM D از بین کوپن‌های A,B,C,D,E,F فقط دو کوپن‌ A و B د‌رجه خوردگی  قابل قبولی د‌ارند‌.

آزمایش A665 ASTM D

 

 

نظر سازندگان توربین‌ د‌ر مورد‌ آزمایش  A665 ASTM D

همان‌طور که د‌ر تصویر زیر مشاهد‌ه می‌کنید‌، شرکت جنرال الکتریک در مورد روغن توربین بخار در مقایسه با استاندارد 4378 ASTM D نظر سختگیرانه‌تری دارد. این شرکت از بین کوپن‌های A,B,C,D,E,F فقط شرایط کوپن‌ A را به عنوان موفقیت آزمایش می‌پذیرد.

 

ممانعت از زنگ زدگی روغن

 

 

ممانعت از زنگ زدگی روغن

 

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.