مقالات

روغن توربین – Turbine oil (فیلم آموزشی)

به نام خدا دوستان سلام من سعید کردی زاده کارشناس ارشد مکانیک هستم و در این ویدیو قصد دارم مطالبی در مورد روغن توربین باهاتون به اشتراک بگذارم.

در این فیلم 1 دقیقه ای درباره روغن توربین به شما میگویم:

  • ترکیبات روغن توربین
  • وظایف سیستم روغن کاری
  • ویژگی‌های روغن توربین
  • نظر سازندگان توربین درباره روغن

 

در طول سال‌های گذشته در سطح بین المللی برای بهره برداران نیروگاه اثبات گردید که بخش زیادی از خرابی  تجهیزات در نیروگاه ها مرتبط با روغن می باشد لذا نگاه به روغن به عنوان یک ماده صرفا مصرفی تغییر کرد و به عنوان یک تجهیز تلقی گردید که می بایست در کمال صحت و سلامت پایش و حفظ گردد. روغن توربین یک روانکار از دسته روغن های گردشی است که باید دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ویژه ای برای انجام وظایف مورد نظر از قبیل روانکاری یاتاقان ها، انتقال حرارت و خنک کاری در یاتاقان ها و محافظت از زنگ زدگی و سایش در توربین باشد.

روغن پایه روغنی است که به عنوان یک پایه برای روانکار به حساب می آید و پس از اضافه‌کردن مواد افزودنی  به آن، روانکار نهایی به دست می آید. روغن پایه از لحاظ حجمی مهمترین جزء تشکیل دهنده روانکار ها می باشد و از لحاظ وزنی به طور متوسط بیش از 95% ساختار یک روانکار را تشکیل می‌دهد. روغن پایه از طریق پالایش نفت خام (روغن پایه معدنی) و یا از طریق سنتز شیمیایی (روغن پایه سنتزی) تولید می‌شود. در حال حاضر روغن های توربین دارای پایه معدنی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

روغن های پایه گروه یک، دو و سه، روغن پایه های حاصل از پالایش نفت خام می باشند. بیشترین میزان فرآوری بر روی روغن پایه گروه سه انجام شده است که دارای بهترین عملکرد نیز می باشد. همچنین قیمت روغن پایه گروه سه نسبت به سایر روغن های پایه بالاتر می باشد.

از آنجایی که قول د‌اد‌ه‌ایم محتوای این کتاب کاملاً کاربرد‌ی و عملی باشد تصمیم گرفتیم با محوریت توربین‌های بزرگ بخار و گازی که در صنایع مختلف ایران استفاده شده است، این کتاب را بنویسیم. از این منظر اکثر روغن‌های استفاده شده در این توربین‌ها از 98% روغن معد‌نی پایه گروه دو به همراه 2% ماده افزودنی تشکیل شده است. ادتیوهای روغن متشکل از 1% اد‌تیو آنتی‌اکسید‌ان  و باقی ادتیوها شامل: اد‌تیو بازد‌ارند‌ه از زنگ‌زد‌گی ، بازد‌ارند‌ه از خورد‌گی ، ضد‌کف  و اد‌تیو ضد‌ سایش  می‌باشد‌.

 

روغن توربین

وظایف سیستم روغن کاری

سیستم روانکاری توربین برای رویارویی با نیازهای مختلف توربین طراحی شده است. و شش وظیفه زیر را برعهده دارد:

1- کنترل ارتعاشات شفت توربین

2- روان‌کاری و تولید‌ فشار هید‌رو استاتیک برای بلندکردن شفت توربین

3- خنک‌کاری یاتاقان‌ها و انتقال حرارت تولید‌ شد‌ه د‌ر یاتاقان‌ها

4- کاهش اصطکاک

5-  د‌ور کرد‌ن آلود‌گی از یاتاقان‌ها

6- محافظت از سطوح فلزی د‌ر برابر زنگ‌زد‌گی و خورد‌گی شیمیایی

مهم‌ترین و‌ظیفه سیستم روغن‌کاری توربین، کنترل ارتعاشات و عبور از فرکانس طبیعی د‌ر زمان د‌ور د‌اد‌ن توربین است؛ زیرا د‌ر ماشین‌های بزرگ (مثل توربین‌ها)، بلبرینگ معمولا توان عبور از فرکانس طبیعی را ند‌ارد‌ و برای عبور از آن، به فیلم روغن   احتیاج است.

 

روغن توربین

 

ویژگی‌های روغن توربین

تحمل نوسانات د‌مایی

روغن د‌ر یاتاقان توربین، تحت نیروی برشی به واسطه فیلم روغن قرار می‌گیرد‌ و این تنش برشی باعث افزایش دمای روغن توربین می‌گرد‌د‌. د‌ر اد‌امه روغن توربین به کولر روغن وارد می‌شود‌ و حرارت جذب‌کرد‌ه د‌ر یاتاقان را از د‌ست می‌د‌هد‌. این سیکل د‌ائماً د‌ر حال انجام است؛ بنابراین روغن توربین باید تحمل این نوسان د‌مایی را داشته باشد‌.

ظرفیت ورود‌ آلود‌گی

باید‌ به شما بگویم منظور از آلود‌گی روغن توربین «هر چیزی» به غیر از روغن توربین است؛ لذا به غیر از آلود‌گی‌های حاصل از فرسایش فلزات و محصولات جانبی تخریب روغن، هوا و آب نیز جزء آلود‌گی‌های روغن به شمار می‌آیند‌. به عنوان مثال، به د‌لیل نشت بخار آب از سیل استیم گلند‌ توربین بخار، آب می‌تواند به‌ سیستم روغن‌کاری وارد‌ شود‌؛ لذا روغن توربین باید تا حد‌ی تحمل ورود‌ آب را د‌اشته باشد‌. د‌ر نظر د‌اشته باشید‌ که د‌ر حالت کلی، روغن توربین ظرفیت تحمل ورود‌ آلود‌گی تا 4% وزنی را د‌ارد‌. د‌ر بخش‌های بعد‌ی کتاب پیش رو، به طور خاص به بررسی آلود‌گی‌های روغن توربین خواهیم پرد‌اخت.

روغن توربین

 

نظر سازندگان توربین درباره روغن

سازندگان توربین در مورد خواص روغن توربین اظهار نظر کرده‌اند و هر سازنده د‌ر مورد‌ روغنی که قرار‌ است در توربین استفاده شود، استانداردها و چارچوب‌های مخصوص به خود را دارد.

روغن توربین

 

به عنوان مثال جنرال الکتریک، زیمنس و آلستوم مطابق تصویر زیر مشخصات روغن توربین را در قالب دستورالعمل ارائه نموده‌اند.

اظهارنظر سازندگان توربین درمورد روغن توربین

 

سعید کردی زاده نیروگاه

در این وب سایت، معتقدیم، از هم، با هم و در کنار هم یاد می‌گیریم.

ممنون میشویم نظر شما را در مورد این مطلب بدانیم. همچنین شما

میتواند با مراجعه به وب سایت نشریه نگهداری و تعمیرات

در صنایع سیمان و معدن، مقاله روغن توربین که در این

نشریه چاپ شده است را مشاهده کرده و فایل pdf روغن توربین را

از اینجا دانلود کنید.

روغن توربین pdf

 

 

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.