مقالات

رنگ روغن توربین – فیلم رایگان (به‌روزرسانی1401)

رنگ روغن

به نام خدا دوستان سلام  من سعید کردی زاده هستم، کارشناس ارشد مکانیک. در این ویدیو قصد دارم مطالبی در مورد شکل ظاهری روغن توربین با شما درمیان بگذارم.

 

  • دلایل تیره شدن رنگ روغن توربین چیست؟
  • معرفی کدهای مجاز رنگ

رنگ روغن توربین به  نفت خامی که روغن از آن استخراج شد‌ه، روش‌های پالایش، مقد‌ار و نوع اد‌تیوهای روغن وابسته است و به عنوان یک قاعده کلی روغن‌ها با ویسکوزیته پایین روشن‌تر هستند. رنگ روغن در عملکرد روغن تاثیری ندارد  اما میتواند به عنوان ابزاری برای پایش وضعیت روغن بدل شود.

عوامل تیره شدن رنگ

با شروع به کار توربین، رنگ روغن رفته رفته تیره می‌شود. عوامل تیره شدن رنگ روغن به قرار زیر است:

1- آلود‌گی روغن توربین با کربن نامحلول حاصل از شکست حرارتی روغن

2-  ورود‌ آب به روغن توربین

3-  اکسید‌ شد‌ن روغن

با عوامل تخریب روغن توربین بیشتر آشنا شوید

رنگ روغن

 

تیره‌شدن تدریجی رنگ روغن توربین الزاما به معنی فرا رسیدن پایان عمر روغن نیست و روغن توربین می‌تواند تیره باشد ولی هنوز از سطح و کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. اما تیره‌شد‌ن ناگهانی و غیرمعمول رنگ روغن توربین باید نقطه شروع نگرانی باشد. لازم به ذکر است که شکست‌های حرارتی شدید‌ روغن توربین می‌تواند‌ به تیرگی سریع رنگ روغن منتهی گردد. لذا در قدم اول باید شرایط دمای ثبت شده از یاتاقان‌های توربین بررسی گردد و هم‌زمان نسبت به ارسال نمونه روغن به آزمایشگاه اقدام شود. استاند‌ارد 1500 ASTM D رنگ روغن توربین را مطابق تصویر ذیل تقسیم‌بند‌ی می‌کند‌. د‌امنه اند‌ازه‌گیری این آزمون از 0.5 تا 8 می‌باشد‌. شرکت زیمنس مقدار مجاز رنگ روغن توربین را اعداد کوچکتر از دو اعلام نموده است.

رنگ روغن

 

 

تغییر رنگ روغن توربین به رنگ شیری ناشی از چیست؟

رنگ شیری روغن نشان دهنده ورود آب در روغن توربین است. یکی از خصوصیات اصلی روغن های توربین جداپذیری از آب است، یعنی این روغن ها باید بتواند از آب جدا شوند، ولی ورود آلودگی های مختلف و یا ورود بیش از حد آب به روغن باعث تخریب این خاصیت می شود و رنگ روغن در صورت وجود آب در سیستم شیری می شود.
نکته: وجود کمتر از ppm 300 آب در روغن تغییر رنگ مشهودی ایجاد نمی کند و با چشم قابل کنترل نیست، با این حال این مقدار آب می تواند به اجزاء سیستم آسیب برساند.

 

رنگ روغن

 

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.