مقالات

پایش وضعیت روغن چگونه است؟(فیلم رایگان)

پایش وضعیت روغن توربین

به نام خدا دوستان سلام من سعید کردی زاده هستم، کارشناس ارشد مکانیک و در این فبلم آموزشی قصد دارم در مورد پایش وضعیت روغن توربین، باهاتون مطالب بسیار سودمند را به اشتراک بگذرام.

فیلم 3 دقیقه ای در مورد پایش وضعیت روغن توربین شامل مطالب زیر است:

  • استانداردهای پایش وضعیت روغن توربین
  • خواص فیزیکی و شیمیایی روغن توربین چگونه پایش میشود؟
  • آلودگی و خواص عملکردی روغن توربین شامل چه مواردی است؟

پایش وضعیت روغن توربین

هدف اصلی از پیاده‌سازی برنامه پایش وضعیت روغن اطمینان از بهره‌بردای توربین در حالت طولانی و بدون مشکل است. به عبارتی دیگر این مهم زمانی محقق می‌شود که آنالیز روغن توربین قادر باشد به این دو سؤال مهم پاسخ دهد. سؤال اول: آیا روغن توربین و همچنین تجهیزات سیستم روانکاری توربین مثل یاتاقان‌ها و پمپ‌ها سالم هستند یا خراب شده‌اند؟ سؤال دوم: درصورتی‌که تجهیزات و یا روغن در تماس با آنها خراب باشند آیا می‌توانیم در این شرایط به بهره‌برداری از توربین ادامه دهیم یا باید توربین را خاموش‌کرده و نسبت به تعمیر قطعه خراب و یا اصلاح وضعیت روغن توربین اقدام نماییم؟

در واقع تمام سرمایه‌گذاری ما در خصوص آنالیز روغن توربین اعم از خرید دستگاه‌های گران‌قیمت و صرف زمان و انرژی در نمونه‌گیری روغن و تحلیل نتایج آزمایش، مادامی‌که به این دو سؤال پاسخ درستی داده ‌نشود، جز هزینه چیزی در بر نخواهد داشت. اهمیت آنالیز روغن توربین را با یک مثال آماری از شرکت جنرال الکتریک (که تولید‌کنند‌ه 40% برق د‌نیا است) خدمتتان بیان می¬کنیم.  با توجه به مطالعات شرکت جنرال الکتریک، 20% قطعی برق د‌ر جهان به علت خرابی توربین‌ها بوده و سهم روغن د‌ر خرابی توربین 19% می‌باشد‌.

د‌لایل قطعی برق د‌ر جهان

 

مزایای پایش وضعیت روغن توربین

  • افزایش عمر مفید‌ روغن توربین و تجهیزات د‌ر ارتباط با روغن
  • کاهش توقف‌های ناخواستة توربین و افزایش د‌ر د‌سترس بود‌ن و قابلیت اطمینان  توربین
  • افزایش حد‌فاصل تعویض و تخلیه روغن توربین
  • پایش وضعیت یاتاقان‌های توربین
  • کاهش مشکلات زیست‌ محیطی

سازندگان توربین، استاند‌اردهای متفاوتی را د‌ر مورد‌ روغن توربین ارائه د‌اد‌ه‌اند‌؛ به عنوان مثال جنرال الکتریک استاند‌ارد‌ GEK، آلستوم استاند‌ارد‌ HDGD و زیمنس استاند‌ارد‌ TLV را برای روغن توربین پیشنهاد‌ کرد‌ه‌اند‌. لازم به ذکر است که استاند‌ارد‌ ASTM ، طبق پروتکل 4378 ASTM D در ارتباط با روغن پایه معدنی كاركرده و نو در توربین‌های گازی و بخار اظهار نظر کرده است. ممکن است این سوال در ذهن شما خواننده گرامی شکل گرفته باشد: ملاک پایش وضعیت توربین استاند‌ارد‌ها هستند، یا نظر سازندگان توربین به استاندارد ارجحیت‌ دارد؟ در پاسخ باید این نکته مهم را اعتراف نمود که دانشی که ارزش تجاری دارد در اختیار سازنده توربین است و استانداردها معمولا آن دسته از اطلاعات را که از حالت تجاری خارج شده است منتشر می‌سازند. علاوه بر این، ملاحظات طراحی در نظر گرفته شده برای طراحی سیستم روانکاری فقط در اختیار سازنده توربین‌ است؛ به همین دلایل نظر سازنده توربین بر استاندارد ارجحیت دارد.

 

 

پایش وضعیت روغن توربین

 

استانداردهای پایش وضعیت روغن توربین چه مواردی را بررسی میکنند؟

به طور کلی روغن توربین از سه دیدگاه قابل بررسی است.

1-  خواص فیزیکی و شیمیایی

2-  اند‌ازه‌گیری آلود‌گی‌ها

3-  خواص عملکرد‌ی

 

اول: خواص فیزیکی و شیمیایی

بی‌شک ویسکوزیته  یکی از مهمترین ویژگی‌های روغن توربین است. تغییرات ویسکوزیته بر روی فیلم روغن تشکیل شده در یاتاقان توربین تاثیر گذار بوده و در کنترل ارتعاشات شفت توربین  نقش بسزایی دارد. استاند‌ارد‌ 445 ASTM D روش‌های محاسبة ویسکوزیته Viscosity روغن را مشخص نمود‌ه است. ویسکوزیتة برخی از سیالات د‌ر تصویر (3-3) قابل مشاهد‌ه است.

پایش وضعیت روغن توربین

  • استاندارد ASTM D 974 در مورد عدد اسیدی روغن یا (TAN (Total Acid Number اظهار نظر کرده است.

و همچنین پایداری اکسیداسیون، که استاندارد ASTM D 2272 و رنگ روغن که میتوانید در ASTM D 1500 اظهار نظر استاندارد را مشاهده کنید.

پایش وضعیت روغن توربین

 

دوم: اندازه‌گیری آلودگی روغن

دومین موردی که باید در آنالیز روغن بررسی کنید، اندازه گیری آلودگی هستش. یکی از این آلودگی ها، آب است. استاندارد ASTM D 1744 در مورد اندازه گیری میزان آب روغن است.

Varnish، آزمون سطح تمیزی روغن یا  ISO 4406 و آنالیز عنصری که با استاندارد ASTM D 6595 شناخته میشود، کابران روغن توربین را در اندازه گیری و ارزیابی آلودگی ها و ادتیوهای موجود در روغن، یاری میکند.

پایش وضعیت روغن توربین

 

سوم: خواص عملکردی روغن توربین

سومین موردی که باید در روغن توربین بررسی شود، خواص عملکردی روغن است.

  • از جمله خواص عملکرد روغن، قابلیت جداشدن هوا از روغن یا Air Release هستش و میتونیم با استاندارد ASTM D 3427 بررسی کنیم.
  • چهارمین خاصیت عملکردی روغن، تمایل روغن به تشکیل فوم و ثابت موندن فوم تشکیل شده هستش و این را میتوانید با استاندارد ASTM D 892 Sequence I ارزیابی نمایید.

ممنون که در این فیلم آموزشی با ما همراه بودید. در ویدیوهای بعدی در مورد روش های آزمایش و استانداردهایی که خدمت شما معرفی کردم، مفصل توضیح خواهیم داد. همچنین شما میتواند مقاله  پایش وضعیت روغن توربین را که در نشریه نگهداری و تعمیرات در صنایع سیمان و معدن، چاپ شده است از طریق فایل زیر مشاهده و دانلود نمایید.

پایش وضعیت روغن توربین pdf

 

 

 

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.